Crowdfunding

...giver ideer på Langeland vinger

Projekt Crowdfunding løfter sløret ved nytårskur

Om få måneder er Crowdfunding.dk klar til at skaffe penge til langelandske iværksættere og projekter.

Når omkring 100 langelandske erhvervsfolk og turismeaktører i dag mandag samles til Turist- og Erhvervsforeningen Langelands nytårkur på Kædeby Cafeen i Humble, vil de som de første kunne få et glimt af Projekt Crowdfundings kommende hjemmeside.

Der er tale om en såkaldt beta-version, altså en meget foreløbig hjemmeside. Den laves af de jyske firmaer Ad4U og Moskjær Marketing, der vandt udbudsrunden i konkurrence med Uptime IT fra Svendborg. Men selv om det er en foreløbig hjemmeside, er man allerede nu i stand til at få en god fornemmelse af, hvordan den kommer til at fungere, fortæller projektets kommunikationsrådgiver Finn Arne Hansen.

Hvis en projektmager på Langeland for eksempel søger om 50.000 kr. til et projekt, så vil der være en indsamlingsperiode på måske 30, 60 eller 90 dage. Hvis man vil støtte projektet, indtaster man sine Dankort- eller VISA-kortoplysninger. Og så er pengene bundet, til det er afklaret, om projektet bliver til noget eller ej. Alle kan støtte, men kun borgere og firmaer i Langeland Kommune kan - som hovedregel - oprette projekter.
Kommer alle 50.000 kr. i hus, så kan investorerne ikke få deres penge tilbage. Så får projektmageren pengene og er herefter ansvarlig overfor sine investorer.

Projektmageren er ansvarlig

Nogle projekter er i stedet ”noget-for-noget”-projekter. Her gælder det, at man kan tilbyde X antal arbejdstimer, 1.000 kilometers kørsel med lastbil eller noget tredje for at få del i projektmagerens projekt eller for at få et eller flere eksemplarer af hans eller hendes produkt.

Turist- og Erhvervsforeningen Langeland, der leder projektet, er på intet tidspunkt ansvarlig for projektmagerens handlinger. Til gengæld sørger foreningen for, at en rådgivende gruppe af langelandske eksperter tager stilling til projekterne, inden de får lov at blive lagt på hjemmesiden. I den forbindelse vil projektmagerne kunne få værdifuld rådgivning og vejledning i, hvordan de bedst skruer deres projekt sammen.

Lancering i foråret

Beta-versionen ligger på en lukket hjemmeside og vil kun kunne ses af gæsterne ved nytårskuren. Ved nytårskuren vil projektkoordinator Preben Johansen fra Turist- og Erhvervsforeningen Langeland samt Finn Arne Hansen også stå klar til at fortælle mere om projektet og svare på spørgsmål.

Projektleder er foreningens direktør, Anne Mette Wandsøe. Med i projektets styregruppe er også idémanden, den langelandske htx-studerende Mikkel Rasmussen, hans far, boghandler og byrådsmedlem H. C. Rasmussen samt Per Roholt, Bureau4 Odense.

Man kan læse mere om Projekt Crowdfunding på www.crowdfunding.dk. Det er en også er midlertidig hjemmeside, men den er offentligt tilgængelig. Her kan man også finde kontaktoplysninger, hvis man allerede nu har en idé om et projekt, man gerne vil have støtte til.

Projekt Crowdfunding støttes med 500.000 kr. af Fornyelsesfonden under Erhvervs- og Vækstministeriet samt med 352.000 kr. fra Syddansk Vækstforum. Projektet er planlagt til at gå i luften til april, om alt går vel.

Kategorier   ·   Kontakt   ·   Vilkår og betingelser   ·   FAQ   ·   Hvem står bag?   ·   Presse
Acceptmærke